Masz auto z silnikiem diesla sprzed 2005 roku? Sprawdź, czy możesz wjechać do centrum Warszawy. Straż Miejska prowadzi już kontrole
Jeśli widzisz na poboczu samochód straży miejskiej z postawioną kamerą wyglądającą jak mała latarnia, to znaczy, że twój pojazd jest automatycznie weryfikowany z bazą danych, czy spełnia warunki wjazdu do Strefy Czystego Transportu. W 2024 i 2025 roku Warszawa przeszła jedną z największych zmian w organizacji ruchu od dekad. Wprowadzenie Strefy Czystego Transportu (SCT) ma na celu ograniczenie emisji spalin i poprawę jakości powietrza w centralnej części miasta. Nowe przepisy oznaczają jednak, że nie każdy pojazd może wjechać do centrum, a Straż Miejska oraz Inspekcja Transportu Drogowego prowadzą regularne kontrole.
Wg rozmowy naszej z kontrolerami, na razie jest taryfa ulgowa, mandaty nie są automatycznie wystawiane. By dostać karę, samochód musiałby być kilka razy odnotowany jako wjeżdżający bez uprawnień.
Czym jest Strefa Czystego Transportu w Warszawie?
Strefa Czystego Transportu (SCT) to obszar miasta, do którego mogą wjeżdżać tylko pojazdy spełniające określone normy emisji. Obejmuje większość Śródmieścia i fragmenty otaczających je dzielnic. Łącznie SCT obejmuje obszar 37 km kw., czyli 7 proc. powierzchni stolicy. Celem SCT jest zmniejszenie smogu komunikacyjnego, który odpowiada nawet za 70% zanieczyszczeń powietrza w Śródmieściu.
Warszawa nie jest wyjątkiem – podobne strefy działają już w ponad 300 europejskich miastach.
Od kiedy działa SCT i kogo obowiązuje?
Pierwszy etap strefy w Warszawie zacznie obowiązywać od 1 lipca 2024 r., ale kontrole oraz mandaty będą szczególnie intensywne od 2025 roku, kiedy system zacznie działać w pełnym trybie.
Przepisy dotyczą:
-
mieszkańców Warszawy,
-
osób dojeżdżających do pracy,
-
turystów,
-
firm transportowych,
-
osób prowadzących działalność gospodarczą na terenie strefy.
Gdzie dokładnie znajduje się Strefa Czystego Transportu?
Pierwszy etap SCT obejmuje Warszawę w granicach:
-
Al. Prymasa Tysiąclecia,
-
Al. Jerozolimskich,
-
Mostu Poniatowskiego,
-
Wybrzeża Szczecińskiego,
-
Mostu Gdańskiego,
-
Wisłostrady,
-
Al. Armii Ludowej.
To obszar pokrywający się w dużej części z centrum i Śródmieściem, w tym rejonem biur, uczelni, urzędów oraz turystycznego serca miasta.
Chcesz dokładnie sprawdzić czy dana ulica jest w SCT? Sprawdź na mapie.
Jakie samochody NIE mogą wjeżdżać do SCT?
Od 1 lipca 2024 roku nie mogą wjeżdżać do SCT:
- Pojazdy z silnikiem benzynowym (w tym LPG), które nie spełniają normy Euro 2 lub były wyprodukowane przed 1997 r.
- Pojazdy z silnikiem Diesla (w tym LPG) które nie spełniają normy Euro 4 lub były wyprodukowane przed 2005 r.
Od 2026 roku zakaz wjazdu będzie rozszerzony o :
- Pojazdy z silnikiem benzynowym (w tym LPG), które nie spełniają normy Euro 3 lub były wyprodukowane przed 2000 r.
- Pojazdy z silnikiem Diesla (w tym LPG) które nie spełniają normy Euro 5 lub były wyprodukowane przed 2009 r.
Od 2028 roku do strefy SCT będą mogły wjechać pojazdy spełniające następujące wymogi:
- z silnikiem benzynowym (w tym LPG) spełniający normę Euro 4 lub wyprodukowane po 2005 r.
- z silnikiem Diesla (w tym LPG) spełniający normę Euro 6 lub wyprodukowane po 2014 r.
Wyłączenia spod zakazu i konieczność uzyskania naklejki
Osoby zamieszkałe w Warszawie i płacące podatki w Warszawie zwolnione są ze spełniania wymagań strefy do końca 2027 roku. Reguły SCT dotyczyć ich będą dopiero od stycznia 2028 r. – wówczas nie będą mogli poruszać się po strefie pojazdem, który z silnikiem Diesla starszym niż 14 lat i pojazdem benzynowym starszym niż 23 lata. Ten wyjątek ma zastosowanie w przypadku osób, którzy przed 1 stycznia 2024 r. byli właścicielami swoich pojazdów. Ale uwaga! Tutaj ważna sprawa. Niewiele osób ma tego świadomość. By skorzystać z tego zwolnienia, trzeba zgłosić taki samochód (niespełniający warunków roku produkcji lub emisji spalin) do Zarządu Dróg Miejskich przy ul. Chmielnej 120 osobiście lub przez internet i uzyskać naklejkę.
Wyłączenie spod zakazu obejmuje również seniorów (osób, które do końca 2023 r. ukończą 70 lat), o ile przed 1 stycznia 2024 r. byli właścicielami swoich pojazdów.
Dodatkowo wyjątki obejmują:
-
Służby (np. pogotowie, policja, straż pożarna, straż graniczna)
-
Pojazdy, którymi poruszają się osoby z niepełnosprawnością
-
Inne (np. autobus szkolny oznaczony odpowiednią tabliczką)
-
Wyłączenia gminne:
-
Pojazdy zabytkowe i historyczne – wyłączone spod zakazu są pojazdy spełniające definicję stosowaną przez ubezpieczycieli
-
Specjalne (np. pomoc drogowa, karawan pogrzebowy)
-
-
Wyłączenia gminne okazjonalne:
-
Przypadki losowe, np. dojazd do szpitala, lekarza, miejsca zdawania matury (przepustka do wykorzystania przez 4 dni w roku)
-
Jak sprawdzić, czy mój samochód może wjechać?
Warszawa uruchomiła oficjalny system weryfikacji pojazdów.
Aby sprawdzić, czy Twój samochód jest dopuszczony do wjazdu:
wejdź na stronę miasta zielonastrefa.um.warszawa.pl
-
wpisz numer rejestracyjny swojego auta,
-
system automatycznie pobierze dane z CEPiK,
-
otrzymasz informację, czy możesz wjechać.
Jeśli pojawi się błąd – system umożliwia przesłanie skanu dowodu rejestracyjnego.
Straż Miejska prowadzi kontrole – jak to wygląda w praktyce?
Kontrole odbywają się na dwa sposoby:
Kontrole mobilne na ulicach
Patrole Straży Miejskiej zatrzymują pojazdy i sprawdzają:
-
dowód rejestracyjny,
-
rok produkcji,
-
normę emisji,
-
prawo do wyjątków (np. orzeczenie o niepełnosprawności).
Kierowcy nieprzestrzegający przepisów mogą otrzymać mandat.
Kontrole automatyczne – kamery
Kamery:
-
skanują tablice rejestracyjne,
-
porównują dane z bazą CEPiK,
-
automatycznie generują wezwania.
Jakie są kary za nieuprawniony wjazd?
Mandat za nielegalny wjazd do SCT wynosi:
500 zł – dla samochodów osobowych
1000 zł – dla samochodów dostawczych
2000 zł – dla pojazdów ciężkich powyżej 3,5 tony
Do mandatu mogą dojść opłaty administracyjne, np. za niewskazanie kierującego.
Jakie zmiany w strefie planowane są w 2026, 2028 i 2030?
To dopiero pierwszy etap. Warszawa przyjęła plan stopniowego zaostrzania przepisów.
2026 – zaostrzenie norm
-
Diesle: minimum Euro 5
-
Benzyna: minimum Euro 3
2028 – kolejne zaostrzenie
-
Diesle: minimum Euro 6
-
Benzyna: minimum Euro 4
2030 – niemal całkowity zakaz wjazdu starych diesli
-
docelowo dopuszczone będą głównie:
-
hybrydy,
-
benzyny młodsze niż 20 lat,
-
diesle młodsze niż 15 lat,
-
auta elektryczne.
-
Jak przygotować się do zmian, jeśli Twój samochód NIE spełnia norm?
Masz kilka możliwości:
Wymiana auta na nowsze
Najbardziej oczywiste, choć kosztowne rozwiązanie.
Zakup auta hybrydowego lub elektrycznego
– coraz większa liczba dopłat i ulg.
Uzyskanie wyłączenia
Jeśli spełniasz warunki (wiek 70+, niepełnosprawność, zameldowanie).
Przesiadka na komunikację miejską
W centrum Warszawy to często szybsze niż samochód.
Zmiana miejsca parkowania
Możesz parkować poza strefą i kontynuować podróż komunikacją.
Czy wjazd do garaży, firm i hoteli w strefie jest ograniczony?
Tak. Strefa obowiązuje także:
-
parkingi podziemne,
-
garaże,
-
osiedla,
-
hotele,
-
biurowce.
Jedynie pojazdy uprawnione mogą przekroczyć granice SCT.
Jak działa SCT dla firm i dostaw?
Firmy odczują zmiany szczególnie mocno:
-
auta dostawcze powyżej 3,5 tony mają większe ograniczenia,
-
firmy mogą ubiegać się o przejściowe zwolnienia,
-
możliwe są dodatkowe pozwolenia dla dostaw nocnych.
Fakty i mity o Strefie Czystego Transportu
MIT: „Każde auto ma obowiązek naklejki”
W Warszawie NIE ma naklejek. Naklejka jest wymagana dla aut, które nie spełniają warunków, a właściciel mieszka w Warszawie i płaci podatki. Musi wówczas zarejestrować swój samochód w Zarządzie Dróg Miejskich przy ul. Chmielnej 120 osobiście lub przez internet i uzyskać naklejkę.
MIT: „Straż Miejska nie może wystawić mandatu automatycznie”
Może – system działa jak odcinkowy pomiar prędkości.
Czy SCT poprawi jakość powietrza w centrum?
Według analiz miejskich oraz raportu WHO:
-
wprowadzenie SCT może obniżyć poziom NO₂ nawet o 30–40%,
-
ruch samochodowy w centrum spadnie o 15–20%,
-
jakość życia mieszkańców poprawi się dzięki mniejszemu hałasowi i lepszemu powietrzu.
Miasta takie jak Londyn, Berlin czy Barcelona odnotowały wyraźną poprawę w ciągu 2 lat od wprowadzenia podobnych stref.
Podsumowanie: Czy możesz wjechać do centrum Warszawy?
Aby legalnie wjechać do SCT:
- sprawdź rocznik swojego samochodu,
- zweryfikuj normę emisji,
- sprawdź, czy nie przysługuje Ci wyjątek,
- sprawdź pojazd w systemie online.
Jeśli Twój samochód jest:
-
diesel sprzed 2006 r.
-
benzyna sprzed 1997 r.
→ wjazd jest ZAKAZANY, a Straż Miejska może nałożyć mandat nawet po automatycznej analizie tablic rejestracyjnych.