Przejdź do głównej treści

Masz auto z silnikiem diesla sprzed 2005 roku? Sprawdź, czy możesz wjechać do centrum Warszawy. Straż Miejska prowadzi już kontrole

24 listopad, 2025

Jeśli widzisz na poboczu samochód straży miejskiej z postawioną kamerą wyglądającą jak mała latarnia, to znaczy, że twój pojazd jest automatycznie weryfikowany z bazą danych, czy spełnia warunki wjazdu do Strefy Czystego Transportu. W 2024 i 2025 roku Warszawa przeszła jedną z największych zmian w organizacji ruchu od dekad. Wprowadzenie Strefy Czystego Transportu (SCT) ma na celu ograniczenie emisji spalin i poprawę jakości powietrza w centralnej części miasta. Nowe przepisy oznaczają jednak, że nie każdy pojazd może wjechać do centrum, a Straż Miejska oraz Inspekcja Transportu Drogowego prowadzą regularne kontrole.

Wg rozmowy naszej z kontrolerami, na razie jest taryfa ulgowa, mandaty nie są automatycznie wystawiane. By dostać karę, samochód musiałby być kilka razy odnotowany jako wjeżdżający bez uprawnień.

Czym jest Strefa Czystego Transportu w Warszawie?

Strefa Czystego Transportu (SCT) to obszar miasta, do którego mogą wjeżdżać tylko pojazdy spełniające określone normy emisji. Obejmuje większość Śródmieścia i fragmenty otaczających je dzielnic. Łącznie SCT obejmuje obszar 37 km kw., czyli 7 proc. powierzchni stolicy. Celem SCT jest zmniejszenie smogu komunikacyjnego, który odpowiada nawet za 70% zanieczyszczeń powietrza w Śródmieściu.

Warszawa nie jest wyjątkiem – podobne strefy działają już w ponad 300 europejskich miastach.

Od kiedy działa SCT i kogo obowiązuje?

Pierwszy etap strefy w Warszawie zacznie obowiązywać od 1 lipca 2024 r., ale kontrole oraz mandaty będą szczególnie intensywne od 2025 roku, kiedy system zacznie działać w pełnym trybie.

Przepisy dotyczą:

  • mieszkańców Warszawy,

  • osób dojeżdżających do pracy,

  • turystów,

  • firm transportowych,

  • osób prowadzących działalność gospodarczą na terenie strefy.

Gdzie dokładnie znajduje się Strefa Czystego Transportu?

Pierwszy etap SCT obejmuje Warszawę w granicach:

  • Al. Prymasa Tysiąclecia,

  • Al. Jerozolimskich,

  • Mostu Poniatowskiego,

  • Wybrzeża Szczecińskiego,

  • Mostu Gdańskiego,

  • Wisłostrady,

  • Al. Armii Ludowej.

To obszar pokrywający się w dużej części z centrum i Śródmieściem, w tym rejonem biur, uczelni, urzędów oraz turystycznego serca miasta.

Chcesz dokładnie sprawdzić czy dana ulica jest w SCT? Sprawdź na mapie. 

Jakie samochody NIE mogą wjeżdżać do SCT?

Od 1 lipca 2024 roku nie mogą wjeżdżać do SCT:

  • Pojazdy z silnikiem benzynowym (w tym LPG), które nie spełniają normy Euro 2 lub były wyprodukowane przed 1997 r.
  • Pojazdy z silnikiem Diesla (w tym LPG) które nie spełniają normy Euro 4 lub były wyprodukowane przed 2005 r. 

Od 2026 roku zakaz wjazdu będzie rozszerzony o :

  • Pojazdy z silnikiem benzynowym (w tym LPG),  które nie spełniają normy Euro 3 lub były wyprodukowane przed 2000 r.
  • Pojazdy z silnikiem Diesla (w tym LPG) które nie spełniają normy Euro 5 lub były wyprodukowane przed 2009 r. 

Od 2028 roku do strefy SCT będą mogły wjechać pojazdy spełniające następujące wymogi:

  • z silnikiem benzynowym (w tym LPG) spełniający normę Euro 4 lub wyprodukowane po 2005 r.
  • z silnikiem Diesla (w tym LPG) spełniający normę Euro 6 lub wyprodukowane po 2014 r

Wyłączenia spod zakazu i konieczność uzyskania naklejki

Osoby zamieszkałe w Warszawie i płacące podatki w Warszawie zwolnione są ze spełniania wymagań strefy do końca 2027 roku. Reguły SCT dotyczyć ich będą dopiero od stycznia 2028 r. – wówczas nie będą mogli poruszać się po strefie pojazdem, który  z silnikiem Diesla starszym niż 14 lat i pojazdem benzynowym starszym niż 23 lata. Ten wyjątek ma zastosowanie w przypadku osób, którzy przed 1 stycznia 2024 r. byli właścicielami swoich pojazdów. Ale uwaga! Tutaj ważna sprawa. Niewiele osób ma tego świadomość. By skorzystać z tego zwolnienia, trzeba zgłosić taki samochód  (niespełniający warunków roku produkcji lub emisji spalin) do Zarządu Dróg Miejskich przy ul. Chmielnej 120 osobiście lub przez internet i uzyskać naklejkę.

Wyłączenie spod zakazu obejmuje również seniorów (osób, które do końca 2023 r. ukończą 70 lat), o ile przed 1 stycznia 2024 r. byli właścicielami swoich pojazdów.

Dodatkowo wyjątki obejmują:

  • Służby (np. pogotowie, policja, straż pożarna, straż graniczna)

  • Pojazdy, którymi poruszają się osoby z niepełnosprawnością

  • Inne (np. autobus szkolny oznaczony odpowiednią tabliczką)

  • Wyłączenia gminne:

    • Pojazdy zabytkowe i historyczne – wyłączone spod zakazu są pojazdy spełniające definicję stosowaną przez ubezpieczycieli

    • Specjalne (np. pomoc drogowa, karawan pogrzebowy)

  • Wyłączenia gminne okazjonalne:

    • Przypadki losowe, np. dojazd do szpitala, lekarza, miejsca zdawania matury (przepustka do wykorzystania przez 4 dni w roku)

Jak sprawdzić, czy mój samochód może wjechać?

Warszawa uruchomiła oficjalny system weryfikacji pojazdów.

Aby sprawdzić, czy Twój samochód jest dopuszczony do wjazdu:

wejdź na stronę miasta zielonastrefa.um.warszawa.pl

  1. wpisz numer rejestracyjny swojego auta,

  2. system automatycznie pobierze dane z CEPiK,

  3. otrzymasz informację, czy możesz wjechać.

Jeśli pojawi się błąd – system umożliwia przesłanie skanu dowodu rejestracyjnego.

Straż Miejska prowadzi kontrole – jak to wygląda w praktyce?

Kontrole odbywają się na dwa sposoby:

Kontrole mobilne na ulicach

Patrole Straży Miejskiej zatrzymują pojazdy i sprawdzają:

  • dowód rejestracyjny,

  • rok produkcji,

  • normę emisji,

  • prawo do wyjątków (np. orzeczenie o niepełnosprawności).

Kierowcy nieprzestrzegający przepisów mogą otrzymać mandat.

Kontrole automatyczne – kamery

Kamery:

  • skanują tablice rejestracyjne,

  • porównują dane z bazą CEPiK,

  • automatycznie generują wezwania.

Jakie są kary za nieuprawniony wjazd?

Mandat za nielegalny wjazd do SCT wynosi:

500 zł – dla samochodów osobowych

1000 zł – dla samochodów dostawczych

2000 zł – dla pojazdów ciężkich powyżej 3,5 tony

Do mandatu mogą dojść opłaty administracyjne, np. za niewskazanie kierującego.

Jakie zmiany w strefie planowane są w 2026, 2028 i 2030?

To dopiero pierwszy etap. Warszawa przyjęła plan stopniowego zaostrzania przepisów.

2026 – zaostrzenie norm

  • Diesle: minimum Euro 5

  • Benzyna: minimum Euro 3

2028 – kolejne zaostrzenie

  • Diesle: minimum Euro 6

  • Benzyna: minimum Euro 4

2030 – niemal całkowity zakaz wjazdu starych diesli

  • docelowo dopuszczone będą głównie:

    • hybrydy,

    • benzyny młodsze niż 20 lat,

    • diesle młodsze niż 15 lat,

    • auta elektryczne.

Jak przygotować się do zmian, jeśli Twój samochód NIE spełnia norm?

Masz kilka możliwości:

Wymiana auta na nowsze

Najbardziej oczywiste, choć kosztowne rozwiązanie.

Zakup auta hybrydowego lub elektrycznego

– coraz większa liczba dopłat i ulg.

Uzyskanie wyłączenia

Jeśli spełniasz warunki (wiek 70+, niepełnosprawność, zameldowanie).

Przesiadka na komunikację miejską

W centrum Warszawy to często szybsze niż samochód.

Zmiana miejsca parkowania

Możesz parkować poza strefą i kontynuować podróż komunikacją.

Czy wjazd do garaży, firm i hoteli w strefie jest ograniczony?

Tak. Strefa obowiązuje także:

  • parkingi podziemne,

  • garaże,

  • osiedla,

  • hotele,

  • biurowce.

Jedynie pojazdy uprawnione mogą przekroczyć granice SCT.

Jak działa SCT dla firm i dostaw?

Firmy odczują zmiany szczególnie mocno:

  • auta dostawcze powyżej 3,5 tony mają większe ograniczenia,

  • firmy mogą ubiegać się o przejściowe zwolnienia,

  • możliwe są dodatkowe pozwolenia dla dostaw nocnych.

Fakty i mity o Strefie Czystego Transportu

MIT: „Każde auto ma obowiązek naklejki”

W Warszawie NIE ma naklejek. Naklejka jest wymagana dla aut, które nie spełniają warunków, a właściciel mieszka w Warszawie i płaci podatki. Musi wówczas zarejestrować swój samochód w Zarządzie Dróg Miejskich przy ul. Chmielnej 120 osobiście lub przez internet i uzyskać naklejkę.

MIT: „Straż Miejska nie może wystawić mandatu automatycznie”

Może – system działa jak odcinkowy pomiar prędkości.

Czy SCT poprawi jakość powietrza w centrum?

Według analiz miejskich oraz raportu WHO:

  • wprowadzenie SCT może obniżyć poziom NO₂ nawet o 30–40%,

  • ruch samochodowy w centrum spadnie o 15–20%,

  • jakość życia mieszkańców poprawi się dzięki mniejszemu hałasowi i lepszemu powietrzu.

Miasta takie jak Londyn, Berlin czy Barcelona odnotowały wyraźną poprawę w ciągu 2 lat od wprowadzenia podobnych stref.

Podsumowanie: Czy możesz wjechać do centrum Warszawy?

Aby legalnie wjechać do SCT:

  • sprawdź rocznik swojego samochodu,
  • zweryfikuj normę emisji,
  • sprawdź, czy nie przysługuje Ci wyjątek,
  • sprawdź pojazd w systemie online.

Jeśli Twój samochód jest:

  • diesel sprzed 2006 r.

  • benzyna sprzed 1997 r.

wjazd jest ZAKAZANY, a Straż Miejska może nałożyć mandat nawet po automatycznej analizie tablic rejestracyjnych.